arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۷۸۹۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۳

صبحانه خبری، ۱۶ خرداد ۱۴۰۳؛ از ادعای آمریکا درباره دو پیشنهاد توافق به ایران در سال ۲۰۲۲ که تهران آنها را رد کرد تا آغاز بررسی صلاحیت نامزد‌های ریاست جمهوری

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

ایران در فاز کاهش تعهدات برجامی 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بر اساس ماده ۳۶ برجام، ایران طبق قانون حق دارد در صورت عدم تعهد طرفین در برگشت به تعهدات، متقابلا کاهش تعهد را دستور کار قرار دهد و هم اکنون در فاز کاهش تعهدات هستیم.

آغاز بررسی صلاحیت نامزد‌های ریاست جمهوری

سخنگوی شورای نگهبان از آغاز بررسی صلاحیت ۸۰ نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به مدت ۵ روز خبر داد.

تغییر ساعت کار ادارات از امروز

ادارات از چهارشنبه شانزدهم خردادماه از ساعت ۶ صبح شروع به کار خواهند کرد. همچنین ادارات باید در ساعات کاری مصارف خود را ۳۰ درصد و پس از پایان ساعات کاری ۶۰ درصد کاهش دهند.

ساعت کاری جدید بانک‌ها

دبیرکل شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی گفت: ساعت کار جدید شعب بانک‌ها از فردا چهارشنبه ۱۶ خردادماه تا اطلاع ثانوی از ساعت ۶ صبح الی ۱۳ خواهد بود.

کنایه قالیباف به جلیلی و کاندیدا‌های دولت؟

محمدباقر قالیباف نوشت: یک تصمیم رئیس جمهور، امروز و آیندهٔ یک ملت را تغییر می‌دهد. ایده‌های نسنجیده و مدیران نیازموده، سال‌ها کشور را عقب می‌اندازند. نسبت مشکلات را با توانایی‌ها و تجربه‌ها بسنجیم. به نظر می‌رسد این توئیت قالیباف، کنایه به جلیلی و اعضای دولت سیزدهم که اقدام به کاندیداتوری کرده‌اند، باشد.

اتحادیه اروپا: ایران به شدت از تعهدات خود در برجام خارج شده

کارل هالگارد دیپلمات اروپایی اقدامات ایران در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) را مانع توانایی آژانس برای تضمین ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران خواند و مدعی شد: «ایران اجرای تعهدات هسته ای خود را در چارچوب برجام متوقف کرده است. طی بیش از سه سال گذشته، آژانس قادر به انجام چند فعالیت کلیدی راستی‌آزمایی و نظارت مرتبط با برجام نبوده است.

بازنشستگی پیش از موعد برای کارگران ناممکن شد

سهرابی فعال کارگری تاکید می‌کند: با دستورالعمل شماره ۵۷ وزارت کار، دیگر امیدی به بازنشستگی پیش از موعد برای اغلب کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور که امروزه پیمانکاری و شرکتی هستند، باقی نمی‌ماند؛ با این دستورالعمل، عملاً بازنشستگی پیش از موعد را از میان برداشته‌اند و از اساس منتفی کرده‌اند. وقتی کارگر حق مراجعه به پیمان‌دهنده را نداشته باشد، چطور ۴ درصد را وصول کند؟! آیا کارفرمای مادر نباید موقع تسویه حساب، ۴ درصد کارگران را از پیمانکار بگیرد، آیا هیچ مسئولیتی ندارد؟! آیا این درست است که کارگر بعد از ۲۰ سال دربدر دنبال پیمانکاری بگردد که حالا معلوم نیست کجاست و چه می‌کند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان خواستار اقدامات فوری ایران شدند

بریتانیا، آلمان و فرانسه پیش‌نویس قطعنامه‌‌ای علیه ایران را برای رای‌گیری به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کرده‌اند. این سه کشور در بیانیه مشترکی که منتشر کرده‌اند همکاری ایران با آژانس را ناکافی دانستند و خواستار اقدامات فوری و بیشتر ایران شدند.در بخشی از این بیانیه آمده است: «جای تعجب نیست که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر تأیید می‌کند که ایران به تشدید فعالیت‌های حساس مرتبط با گسترش سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌دهد و بیشتر از تعهدات خود در برجام فاصله می‌گیرد.»

بیانیه مشترک ایران، چین و روسیه: مفاد برجام همچنان معتبر است 

ایران، چین و روسیه تحت دستور کار ۶ نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی«راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران در پرتو قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل متحد» بیانیه مشترکی را صادر و تاکید کردند که مفاد برجام همچنان معتبر است.

ادعای آمریکا درباره دو پیشنهاد توافق به ایران در سال ۲۰۲۲ که تهران آنها را رد کرد 

سفیر ایالات متحده آمریکا در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعا کرد که ایران با درخواست‌های فرابرجامی مانع جمع‌بندی گفتگو‌های وین و از سرگیری اجرای برجام شد. وی گفت: در سال ۲۰۲۲ «دوبار توافق‌های قابل اجرا» به ایران پیشنهاد شد که هر بار با «درخواست‌های غیرقابل قبول فراتر از برجام» آن را رد کرد. او گفت: تهران توافقی را که امکان انعقاد آن وجود داشت را نپذیرفت و اکنون اظهارات بی‌اساس برای مخدوش کردن تاریخ مطرح می‌کند.

نظرات بینندگان